» » » آموزش عامل اصلي صلح و توسعه پايدار جهاني است

آموزش عامل اصلي صلح و توسعه پايدار جهاني است


وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه همه كشورها بايد استلزامات برنامه جامعه توسعه پايدار كه توسط سازمان يونسكو به تصويب رسيده است اجرا كند گفت : آموزش عاملي اصلي صلح و توسعه پايدار جهاني است

آموزش عامل اصلي صلح و توسعه پايدار جهاني است

 


به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ،‌پيش از ظهر امروز علي اصغر فاني در كنفرانس ملي باز انديشي وآينده نگري در نظام آموزشي و يادگيري ايران با توجه به تغييرات پرشتاب جهان معاصر كه درمجموعه فرهنگي تلاش در حال برگزاري است اظهاركرد:يكي از كاركردهاي مهم آموزش و پرورش رشد شخصيت متوازن شخصت و پرورش همه جانبه كودكان را موجب شده است به طوري كه اين امر اهميت بسزايي دارد .

وي افزود : در بسياري از نظام هاي آموزشي به ويژه نظام آموزش و پرورش چالش هايي وجود دارد كه اين چالش ها ناشي از تغييرات پي درپي محيطي و گسترش روز افزون نوآوري ها و فناوري هاي جديد است كه همه اين موضوعات به نحوي بحث آموزش و اهداف توسعه پايدار كشورها را به يك ضرورت اجتناب ناپذير تبديل مي كند عضوكابيه تدبيرو اميد با اشاره به اهداف سند توسعه پايدار كه درسال 2000 ميلادي در يونسكو به تصويب رسيده است خاطر نشان كرد : ريشه كني فقر وگرسنگي ، دست يافتن به آموزش ابتدايي ، گسترش و برابري جنسيتي درآموزش و توانمند سازي دختران و پسران ، كاهش مرگ و مير كودكان ، بهبود سلامت مادران ، مبارزه با ايدز ، مالاريا و بيماري هاي ديگر تضمين پايدار محيط زيست و مشاركت جهاني براي توسعه بخشي از اهداف مهم برنامه توسعه پايدار مي باشد كه در راستاي تحقق آن بايد كشورها به توانمند سازي مردم و پذيرش مسئوليت درآينده در ابعاد مختلف اجتماعي ، فرهنگي و زيست محيطي بپردازند و دراين راستا آموزش مهم ترين ركن و ابراز عمل همه كشورهاي درحال توسعه به حساب مي آيد .

فاني ادامه داد : مقتضاي آموزش ايجاد تفكر سيستمي بين سازمان ها و نهادهاي مختلف براي بسط هم افزايي خواهد بود و اين نشان مي دهد كه توسعه پايدار مفهومي چند بخشي و نيازمند درك بين بخشي و سازماني است و ايجاد مشاركت و هم كاري بين سازمان ها و تصميم گيري مناسب ‌آگاهي سازي از مسئوليت هاي هر دستگاه و ايجاد تفكر نقادانه همراه باشيم با چشم اندازهاي جهاني با توجه به آموزش يادگيري مادام العمر از استلزامات توسعه پايدار مي باشد .

وي با بيان اينكه توسعه پايدار هر كشور نيازمند آموزش و پرورش با كيفيت است تصريح كرد : براي رسيدن به عوامل تعيين كننده در پيشرفت كشور و آينده مشترك جهاني بايد به بهبود نظام آموزشي كه دغدغه همه كشورها است به صورت يك ضرورت توجه شود .

عضوكابيته تدبير واميد با اشاره به برنامه چهارچوب عمل آموزش 2030 وبيانه اينچه اون در موضوع آموزش اظهار كرد : همه دولتها بايد براي آموزش كه مبناي توسعه هركشور است بايد سرمايه گذاري كند به طوري كه آموزش با كيفيت و ترويج فرصتهاي برابر تواند عاملي درجهت صلح و توسعه پايدار جهاني باشد .

وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه درجمهوري اسلامي ايران سند تحول بنيادين نقشه راه مصوب براي نظام آموزشي است تصريح كرد : اين سند كه در برنامه ششم توسعه محور همه فعاليت هاي آموزش و پرورش مي باشد در بسياري از موارد با برنامه چهارچوب عمل 2030 همخواني دارد.

وي اضافه كرد : تاكيد بر پوشش حداكثري تحصيل ، بسط عدالت آموزشي ، ايجاد فرصت برابري آموزش براي همگان با توجه به تفاوت هاي فرهنگ و قوميتي ، ايجاد تنوع بخشي بر محيط هاي يادگيري و ارائه برنامه هاي متنوع آموزشي متناسب با نياز جامعه و علائق دانش آموزان و همچنين شكوفايي استعدادهاي آنان ارتقاي كيفيت فعاليت هاي آموزش و پرورش ، ايجاد فضاهاي آموزشي متناسب با نيازها و فرهنگ ايراني اسلامي از جمله مواردي است كه سند تحول با برنامه جامع سازمان ملل در 2030 تطابق دارد .

وزيرآموزش و پرورش با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران گزارشي از وضع موجود آموزش در شاخص ها و برنامه آموزشي براي همه به مجامع بين المللي ارائه كرده است تصريح كرد : دراين گزارش جمهوري اسلامي ايران دربسياري از شاخص ها روند قابل قبولي را طي كرده كه مي توان به پوشش 54 درصدي كودكان پيش دبستاني ، پوشش تحصيلي 99 درصدي در دوره ابتدايي و ايجاد عدالت آموزشي براي كليه  مناطق محروم و دو زبانه كشور اشاره كرد .

وي ادامه داد : آموزش و پرورش فرصت برخورداري ازآموزش را با اجراي طرح انسداد مبادي بي سوادي ساماندهي كرده است به طوري كه درمدت دو سال فعاليت دولت يازدهم بيش از 71 هزار كودك بازمانده از تحصيل از طريق مراجعه خانه به خانه شناسايي و به چرخه ي آموزش بازگردانده شده اند و اين نشان مي دهد كه تاكيد زمينه هاي كمي و كيفي آموزش ابتدايي درصف جهاني امري ضروري و سياست گذاري برنامه ها و اقدامات اجرايي آموزش و پرورش مبتني بر فرصت هاي لازم و دسترسي كودكان به آموزش با كيفيت و سرمايه گذاري و رفع مبانع از راهكارهاي اساسي است كه مي تواند مورد استفاده ديگر كشورها قرار گيرد .

وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از بازتولید چرخه فقر، مبانی توسعه و مواردی که مانع تمرکز زدایی شوند را جزو اولویت‌های آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تضمین آموزش فراگیر و کیفی و ترویج فرصت‌های آموزش برای همه مستلزم موارد مختلفی از جمله اطمینان از فراهم شدن بسترهای تحصیل بدون دغدغه برای دختران و پسران و رفع نابرابری‌های جنسیتی در آموزش و پرورش، دستیابی به تحصیل در دوره‌های دیگر، بسترسازی برای تحقق نیازهای کودک و ... است
توسط: admin | در تاریخ: (4-12-1394, 08:26)
تاکنون نظری ارسال نشده است ! شما اولین نفر باشید !

می خوام یک نظر جدید ثبت کنم