فلنج‌ ها

فلنج اوریفیس فولادی که به نام ‌های دیگری همچون فلنج گلودار و فلنج روی کار نیز معروف است، در راستای شعاع دارای سوراخ است. این سوراخ‌ ها به منظور اندازه ‌گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می ‌شود.

این نوع فلنج‌ ها دارای پیچ‌ های اضافه‌ تری نسبت به دیگر فلنج ‌ها می‌ باشد که به هنگام بازرسی با پیچ ‌های جک اسکرو در موقع جدا کردن فلنج و یا جابجا نمودن اریفیس پلیت ‌ها مانند جک عمل نموده و موجب تسهیل در جدا شدن دو فلنج از یکدیگر می ‌گردد.

لوله فولادی گاز رده 40 (لوله مانیسمان رده ۴۰) با نام انگلیسی SCH 40 seamless pipe، از انواع لوله های گازی پر کاربرد در امر لوله کشی گاز توکار و آتش نشانی می باشد.

لوله ای پی آی بدون درز یا مانیسمان رده ۴۰ در واقع لوله ای است که یک پارچه به صورت استوانه تولید می گردد.

نام مانیسمان از یک شرکت آلمانی به نام MANNESMANN که یک شرکت خوشه‌ای در آلمان بود، به یادگار مانده است. شرکت مانیسمان جز پیشگامان صنعت لوله سازی بود که در حدود سال ۱۸۹۰ میلادی اقدام به تولید انبوه لوله های بدون درز نمود.

لغت مانیسمان در ایران به عنوان جایگزینی برای نام لوله بدون درز استفاده می‌شود.

لوله فولادی گاز رده 80 (لوله مانیسمانرده ۸۰) لوله ای بسیار مقاوم و مستحکم است. که استفاده های زیادی در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها دارد.از این لوله به خاطر تحمل پذیری و مقاومت بسیار زیادی که دارد در ساختمان ها و گاز کشی نیز استفاده می‌شود.

لوله های رده ۸۰ و رده ۴۰ از لحاظ قطر خارجی شبیه هم و از لحاظ قطر داخلی متفاوتند که رده ۸۰ ضخیم تر است و دلیل مقاومت بالای این لوله نیز همین علت است.این لوله ها در سایز های ۱/۲ تا ۳۴ در کارخانه ها و شرکت های ایرانی دقیق کاوه، ساوه، فولاد اصفهان، نورد و لوله اهواز و شرکت های خارجی تناریس، اوکراینی و … تولید و عرضه می‌شوند.

لوله فولادی گاز رده 40

لوله های رده ۸۰ برای اماکنی که نیاز به فشار  و دمای بالا است بیشتر از مانیسمان رده ۴۰مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید